Cum sa iti creezi singur o strategie de marketing

O strategie de marketing foarte bine pusa la punct aduce rezultate vizibile intr-un timp mai scurt, cu mai putin efort.

 

Cele mai bune strategii de marketing sunt realizate de specialistii de marketing, insa si antreprenorii dedicati ai companiilor la inceput de drum, pot contura o strategie buna. Este nevoie doar de putin timp liber, rabdare si un scop bine stabilit in minte in ceea ce priveste planul de dezvoltare al afacerii.  

 

In acest ghid, vom impartasi cateva sfaturi pentru cei care isi doresc sa isi construiasca si sa aiba control asupra strategiei lor de marketing. 

Ce este o strategie de marketing?

Am citit recent ca etimologia cuvantului strategie vine din greaca veche si inseamna Arta Comandantului , adica planul sau de actiune pe termen lung in razboi. 

 

Semnificatia nu e cu mult diferita nici in lumea intreprinderilor. Practic, strategia noastra de marketing, e mai mult sau mai putin, un Plan de Razboi. Asadar, tu esti comandantul! 

 

Strategia de marketing intra in joc dupa ce evaluezi nivelul la care compania ta se afla pentru a explica modul in care iti atingi obiectivele de marketing.

Ce nu este o strategie de marketing?

Majoritatea persoanelor cand spun strategie de marketing se gandesc la activitatea din social media sau activitatea vizibila, cum ar fi reclamele, blogurile, afise, seo, email marketing etc. 

 

In realitate, o strategie de marketing nu se rezuma doar la tactici de marketing. Acestea sunt stabilite in urma construirii strategiei de marketing si depind de mai multe aspecte, printre care:

  1. Cine iti cumpara produsele/serviciile
  2. Cum iti motivezi clientii sa cumpere
  3. Ce fac competitorii tai pentru a castiga aceiasi clienti
  4. Cum masori rezultatele 

Sunt mai multe tipuri de strategii de marketing?

Aici e simplu. Putem intra in detalii si sa cream cate o strategie de marketing pentru fiecare canal sau platforma. Desi se denumesc diferit, in esenta trebuie sa se bazeze pe acelasi tip de informatii.

Uite, sigur ai auzit de următoarele tipuri de strategii: 

    1. Social media Marketing Strategy
    2. Email Marketing Strategy
    3. Content Marketing Strategy 
    4. Marketing Communications Strategy
    5. Digital Marketing Strategy
    6. SEO Strategy
    7. Inbound Marketing Strategy

Cum sa incepi o strategie de marketing?​

Pentru a incepe o strategie de marketing trebuie sa aloci o perioada de timp pentru cercetare si planificare. 

 

Nu sari si nu grabi aceasta etapa. Deschide un fisier word si incepe sa scrii, sa stergi si  sa scrii din nou despre:

  1. Care este USP-ul tau (Unique Selling Proposition). Aici vei scrie un aspect care te diferentiaza si care determina pozitia ta in piata (ex: cele mai ieftine produse). De obicei, USP-ul este mentionat in slogan. 
  2. Segmenteaza-ti clientii. Niciodata nu ar trebui sa faci presupuneri cu privire la clientii tai. Cerceteaza si analizeaza statisticile cu privire la datele demografice, psihografice si comportamentale ale clientilor tai. Doar in acest mod, vei intelege de ce cineva iti cumpara produsul si cum sa il motivezi sa se intoarca la tine.
  3. Analizeaza-ti competitia. Merge vreun comandat la razboi fara sa isi cunoasca adversarii sau locul de lupta? Una dintre cele mai mari greseli este sa presupui ca nu ai competitori. In plus, nu te rezuma doar la a enumera competitorii, ci analizeaza toate resursele de care ei dispun si analizeaza planul lor de lupta. 
  4. Stabileste obiectivele si metodele de masurare ale acestora. Cel mai indicat mod de a face acest lucru este sa creezi obiective de marketing SMART (Specifice, Masurabile, Accesibile, Relevante, Incadrate in timp).

Creaza strategia ta de marketing​

O strategie de marketing se bazează pe mixul de marketing, creat la randul sau in functie de elementele descrise mai sus.

Mixul de marketing este cunoscut drept 4P sau 7P, in functie de produsele, respectiv serviciile oferite. Acesta trebuie sa contina raspunsuri la urmatoarele tipuri de intrebari:

Produs

  • Ce vrea clientul tau de la produsul/serviciul tau? Ce nevoi ale clientului satisface produsul tau?
  • Ce fel de atribute ale produsului/serviciului tau indeplineste aceste nevoi? Ai adaugat cumva optiuni in plus fata de ce vrea clientul de fapt? 
  • Cum si unde va fi utilizat produsul tau?
  • Ce marime, culoare s.a ar trebui sa aiba produsul tau?
  • Ce denumire va avea?
  • Cu ce este diferit de produsele celorlalti competitori?

Plasare

  • Unde iti vor gasi clientii produsul? 
  • Daca produsul va fi plasat in magazine, in ce fel de magazine va fi plasat? Vei alege un boutique de specialitate, un supermarket, prin Instagram Shopping, direct sau toate variantele?
  • Vei participa la targuri?

Pret

  • Care este valoarea perceputa a produsului sau a serviciului?
  • Care sunt preturile practicate in zona in care ai plasat produsul?
  • O crestere de pret ar indeparta clientul sau nu?
  • Vei oferi discounturi sau oferte?

Promovare

  • Unde si cand vei putea sa iti transmiti mesajul catre audienta tinta?
  • Care sunt canalele de promovare pe care le vei folosi?
  • Care este cea mai benefica perioada pentru a te promova? Ai produse sezoniere? Exista factori externi sau evenimente care te-ar putea impiedica sau ajuta sa te promovezi?
  • Cum se promoveaza competitorii tai?

Personal

  • Cine este implicat in procesul de vanzare al serviciului?
  • Cine reprezinta serviciul tau?
  • Ce fel de interactiuni vor exista intre clienti si personal?

Proces

  • Care sunt secventele de activitati realizate pentru a livra serviciul tau? (ex: daca vei vinde produse intr-un magazin fizic, atunci procesul incepe din momentul in care clientul paseste in magazin)

Proba

  • Care va fi proba pentru realizarea serviciului de relatii cu clientii? (ex: daca vei vinde produse prin intermediul unui website, atunci proba va fi reprezentata de emailurile din partea departamentului relatii cu clientii)

Concluzii

Mixul de marketing este cu adevarat pilonul pe care se construieste orice strategie. E important de mentionat ca mixul de marketing este unic pentru produsele si clientii tai si nu se poate imprumuta de la o companie la alta. In plus, mixul se poate modifica in functie de evolutia nevoilor si dorintelor clientilor. 

 

Documentul pe care il vei crea va fi plasa ta de siguranta atunci cand vei avea impresia ca esti luat pe sus de ceilalti actori de pe piata. Urmarind scopurile si planul de actiune vei sti ca esti pe drumul cel bun si actionezi in baza unor argumente fondate. 


Daca lucrurile inca par amestecate si nu stii de unde sa incepi sau ai orice intrebare suplimentara, asteptam mesajele tale la office@asevera.ro